Zamýšleli jste se někdy nad tím, co může mít společného výchova Vašich dětí a efektivní vedení pracovních týmů, resp. profesionálů v inovativní IT společnosti?
Zážitky a poučení získané během otcovské dovolené
Článek byl publikovaný v časopise Testing Experience DE č.6 | červenec 2014.
V rámci své disertační práce jsem se zabýval tématem řízení lidských zdrojů. Jedním z nejdůležitějších úkolů řízení lidských zdrojů je motivace zaměstnanců. Existuje mnoho uznávaných motivačních teorií, mezi ty nejvýznámnější patří Maslowova hierarchie potřeb, Herzbergova dvoufaktorová teorie motivace, McGregorova teorie X a Y. S těmito teoriemi jsem konfrontoval i výsledku vlastního výzkumu v rámci práce.
Hlavním cílem byla identifikace kritických faktorů stimulujících pracovní spokojenost na jedné straně a analýza hlavních motivačních faktorů podporujícíh efektivitu a pracovní výkonnost pracovníků na straně druhé. Asi nebude překvapenim, že peníze nebo benefity neslouží jako motivační prostředek. Nebo si myslíte, že pokud odměníte Vaše děti finanční úplatou za úklid, že příště budou budou uklízet svůj pokojíček bez vidiny odměny? U kvalifikovaných IT pracovníků patří mezi významné motivační faktory osobní a profesní/kariérní rozvoj, uznání, seberealizace.
Jako manager se vždy snažím přistupovat k lidem k lidem jako lidskému kapitálu, ne jako ke zdrojům. Jsou to zejména lidé (lidský kapitál) a jejich nabyté znalosti (skills), schopnosti (abilities) a zkušenosti (experiences), spolu s jejich schopností uplatnit tyto dovednosti v zájmu zaměstnavatele, kteří nyní významně přispívají k úspěchu organizace a stávají se tak významným zdrojem konkurenční výhody. Zohledňoval jsem tento aspekt při příjímacích pohovorech, stejně jako při nastavování osobních rozvojových plánů. S postupem času jsem si víc a víc uvědomoval, že hlavním úkolem managera je vytvářet prostředí pro růst a rozvoj zaměstnanců a vytvářet sociální pohodu.
Tento přístup si přenáším i do osobního života. Před rokem jsem si naplánoval kariérní pauzu (Career break). Po narození druhého syna jsem se rozhodnul nastoupit na zhruba 4-měsíční otcovskou dovolenou. Pro mě osobně to byl intenzivní zažitek, kdy jsem pomáhal rozvíjet základní dovednosti svých dvou synů (2-letého a 3-měsíčního), budoval si s nimi dlouhodobý vztah a snažil se získat jejich respekt. Během těchto 4 měsíců jsem identifikoval spoustu společných prvků týkajících se výchovy a rozvoje potomků, tak i profesního rozvoje týmů, resp. členů týmu. Oba potomci si liší osobnostně, vyžadují jiný přístup, jiný druh komunikace. Jejich schopnost rozvíjet se a učit se nové věci je taky jiná. Zatímco ten starší potřebuje silnou podporu a vedení, mladší dokáže většinu věcí odpozorovat. Podobně to funguje v pracovním prostředí. Lidé se liší co se týče vyzrálosti, schopnosti se učit, senioritě, ale významnou roli hraje vždy osobnost daného člověka.
V tomto článku se nebudu zabývat rozvojem konkrétních kompetencí a dovedností, které by měl mít kvalitní tester (QA Engineer). Ani doménami, které by si měl osvojit testerský tým s příchodem agilních metodik. Chci se zde primárně zabývat rolí managera při budování testerského týmu a při vytváření prostředí pro rozvoj kvalifikovaných IT profesionálů. Chci se podělit o své zkušenosti a poznatky týkající se vedení lidí, primárně jejich rozvoje.
Osobnost
Neexistuje univerzální přístup, jak efektivně řídit, motivovat a rozvíjet lidi, ať už profesně nebo v soukromém životě. Osobnost každého člověka se liší v závislosti na jeho individuálních osobnostních rysech a jedná se o vrozené i získané dispozice.
Existují tři základní skupiny rysů, které jsou charakteristické pro různé jedince, utváří osobnost a ovlivňují dispozice pro danou roli/pozici:
Uvedl bych několik doporučení, které zohledňuji v roli managera nebo v privátním životě:
Respekt
Respekt je základním předpokladem pro efektivní řízení pracovního výkonu, motivaci a rovněž pro rozvoj jednotlivců.
Budování respektu je dlouhobý proces a získat respekt lze pouze tak, že budete respektovat ostatní, po stránce personální nebo odborné. Respekt neznamená být autorita - autorita může být daná rolí nebo senioritou, ale neznamená nutně respekt.
Snažte se porozumnět práci lidí
Pokud nebudete rozumnět práci svých lidí, nemáte vizi a zkušenosti v dané doméně, nemůžete jim pomoci. Nebojte se zapojit do denních činností. Sdílejte a předávejte získané zkušenosti.
Buďte poblíž, když potřebují poradit. Pro rozvoj lidí je však vhodnější pouze nasměrovat, ale buďte konkrétní. Odpoveď typu A co navrhuješ? nepřináší hodnotu pro člověka, který má problém.
Dodržujte sliby
Buďte důvěryhodní a konzistentní ve svých názorech. Nevymýšlejte si levné výmluvy a jděte příkladem ostatním. Není nic horšího než když budete mít očekávání od ostatních a sami nebudete dodržovat dohody.
Minimalizujte vyjímky
Pokud jednou připustíte vyjímku, musíte mít dobré argumenty, proč k tomu došlo. S vyjímkami se Vám můžeme zhroutit celá kultura.
Chvalte!
Pochvala není pouze důležitým motivačním faktorem. Vypovídá o tom, že si vážíte výkonů a že se zajímáte o práce ostatních.
Nebojte se říct JÁ NEVÍM!
Starší syn nyní prochází obdobím neustalého se ptaní CO TO JE? Dokáže položit takových otázek 5 i 10, dokud mě totálně nevyčerpá. A já se snažil neustále odpovídat, resp. tipovat, na co se tak ptá. Po čase jsem zjistil, že když mu řeknu, že nevím, tak pyšně začne sám vysvětlovat on mě, CO TO JE a má pocit, že mě něco učí.
Vaše kredibilita (důvěryhodnost) se nesníží/neutrpí, pokud občas přizáte JÁ NEVÍM. Právě naopak. U managera je to umění, které by měl ovládat. V opačném případě, když se za každou cenu budete snažit najít nějakou odpověď, lidi Vám časem přestanou věřit.
Podobně to bude fungovat, pokud dokáže uznat svůj omyl a říct BYLA TO MOJE CHYBA. Mě to trvalo několik let než jsem se to naučil, ale jde to.
Neochota přijmout změny
Lidé jsou schopni a ochotni vyvinout mnohem větší úsilí, aby zabránili změně, než aby změnu podpořili.
Několik případů z praxe:
Z osobního života bych pak vyzdvihnul jednu:
Důvody mohou být různé a částečně jsem se o nich zmínil v předchozích bodech – respekt osoby, která změnu navrhuje, pochyby o přínosech, zažité návyky, přesvědčení nebo jednoduše pohodlnost.
Je nutné plánovanou změnu otevřeně komunikovat se všemi zúčastněnými, popsat potřeby, očekávané přínosy a motivaci pro změnu (PROČ) místo způsobu implementace změny a konkrétních kroků (CO). Definujte už na začátku, jak budete přínos vyhodnocovat a měřit. Průběžně informujte o stavu, stejně jako o aktuálních problémech.
Je vhodné vždy mít alternativní variantu, kdyby plánovaný scénař nevyšel.
Kariéra a rozvoj
Současný trend při rozvoji zaměstnanců je vychovávat tzv. T-Shape odborníky – široký odborný základ před několik disciplín/ oblastí a expertní znalosti v konkrétní doméně (v případě QA Engineeru je samozřejně oblast testování a QA).
Rozvoj lidí je jednou z klíčových úloh managera. Nejedná se nutně pouze o rozvoj technických znalostí a dovedností, ale mluvíme o třech kompetenčních oblastech:
Uvedl bych několik zásad týkajích se kariérního postupu a rozvoje lidí:
Shrnutí
Finanční ředitel (CFO) se ptá šéfa společnosti (CEO): Co budeme dělat, když budeme investovat do školení a rozvoje zaměstnanců a ti nám pak odejdou ke konkurenci? CEO se zamyslí a řekne: A co budeme dělat, když je nebudeme rozvíjet a oni u nás zůstanou?
Odkazy na literaturu
- Armstrong, M. (2006) A Handbook of Human Resource Management Practice. 10th ed. London and Philadelphia: Kogan Page. ISBN 0-7494-4631-6.
- Neugebauer, P. (2012) Managing Human Resources in XY Company. Dissertation, VUT Brno.
- Plamínek, J. (2006) Teorie vitality: cesta od managementu k leadershipu. Praha: Alfa Publishing. ISBN 80-86851-36-2.